Speedriding i Tromsø

 

Oppdatering 2015: Det blir ikke avholdt utsjekkskurs i Tromsø i 2015. Nærmeste alternativ er Harstad. Hang- og Paragliderseksjonen har fra og med 2015 godkjent nybegynnerkurs i speedflying, foreløpig er det stort sett Voss paragliderklubb som kjører regelmessige kurs i løpet av vinteren, for info se her).

«På yttersida av hverdagen finnes en skatt.»

-Dette er beskrivelsen av Kvaløya i klatreføreren for området, og sannelig er det sant! Og man kan nok trygt utvide begrepet til å angi et større område i vår region: -om du er så heldig og bor her i nord så er det ingen hemmelighet at vi er omgitt av fantastiske fjell. Fjell som kan by på så mye mer enn bare klatring eller skiturer. Vi som flyr paraglider vet hvor flott det er å kunne gå opp på en topp og få en sklitur ned en stille vinterdag, eller å starte nede i dalen og fly opp over de samme toppene på termiske vår- og sommerdager. Men det betyr ikke at vi ikke liker å sette ferske skispor i vinterlige fjellsider heller, så innimellom har man luksusproblemet om man vil ut å fly eller ut på ski, iallefall på tidligvinteren når lyset er begrenset. Men heldigvis, nå finnes det en sport som kombinerer både ski og flyging i en herlig kombinasjon: Speedriding!

Siden du har havnet på denne siden vet du sikkert litt om hva speedriding er, men om du ikke vet hva det dreier seg om så er det kort oppsummert paragliding kombinert med toppturer og frikjøring på ski. -Nei, det er ikke det samme som kiting hvor man har en drage med lange liner som trekker deg bortover vidda eller oppover et fjell. Speedriding dreier seg om en mer fartsfylt nedtur (bokstavelig talt som navnet antyder), fokus er på å komme seg ned et fjell på morsomste måte, og kan tilby unike naturopplevelser og adrenalin nok for de mest kravstore. Som for paragliding begynte speedriding med eventyrere som startet fallskjermer fra fjellsider på 80-tallet istedet for å droppe ut fra fly. Men sporten ble ikke gjenstand for noen stor utvikling før slutten av forrige tiår, da flere paragliderprodusenter begynte å lage egnede vinger til formålet.

Foto: Bertil Nistad
Det fascinerende med speedriding er at det åpner opp for linjer ned fjell som ikke er mulige med kun to planker under beina. I tillegg er det et flott alternativ til toppturer på dager der føret (desverre) ikke byr på de helt store pudderopplevelsene, for eksempel når skare- eller gjennomslagsføret melder sin ankomst, når det er oppkjørt eller rett og slett litt for folksomt på «opp 1/ned 1».

«Dette må jeg prøve ut» tenker du nok sikkert nå, og det håper jeg! Det fine med speedriding er at det er relativt enkelt å lære. I forhold til en paraglider er vingen halvparten så stor og mye mer lettstartet, i tillegg glir man fram på ski så det er ikke så mye å snuble i. Så glir man til vingen er over hodet og farten er stor nok til at den kan løfte deg om du velger det. Det som kan være skummelt med speedriding er at det er relativt enkelt å lære… Siden vingen er såpass liten kan man oppnå hastigheter på godt over hundre kilometer i timen. I speedridingens natur ligger det at man flyr veldig nært terrenget, og da kan man jo forstå at konsekvensene er store dersom man feilberegner en sving, eller får uventede problemer bak en fjellkam om man ikke har forstått meteorologien. Som i andre «flow»-sporter er det ikke mulig å trykke på en pauseknapp når man er igang. Nøkkelen til å utøve sporten sikkert er å ha en gradvis stigende progresjon så nødvendig bevegelses- og reaksjonsmønster sitter når man trenger det. Fra annen luftsport som fallskjermhopping og hang- og paragliding (eller all annen flyging for den saks skyld) vet vi at «høyde er sikkerhet». Hvorfor? -Jo, høyde betyr tid, og med tid kan man løse et problem eller som siste mulighet ha tid til å kaste en reserveskjerm. Denne muligheten har man sjelden eller aldri i speedriding, så i realiteten finnes det ingen backup-løsning for allerede små marginer.

Siden speedriding er en såpass ny sport har det inntil de senere år vært ganske så fritt fram for utøvelse av sporten. Hvorfor er det ikke fremdeles slik? Er det nødvendig å innføre regler for dette også? Avsnittet over gir en pekepinn på hvorfor speedriding nå har blitt regulert; speedriding er avansert flyging. På grunn av svært mange ulykker på verdensbasis, mange av dem fatale, er det flere og flere land som nå innfører krav om kurs for å kunne utøve speedriding. Realiteten er at kursing er det eneste alternativet til forbud som gir dokumentert reduksjon i ulykkesstatistikken. (I tillegg vil man ha en gyldig forsikring dersom man forulykker). Enn så lenge er det derfor slik at for å kvalifisere til å ta et speedridingkurs må man ha et godt grunnlag fra før fra enten paragliding (PP3) eller fallskjerm (B-sert.), og 2-års erfaring fra en av disse luftsportene*. Gode skiferdigheter er også et stort pluss.

Om du ennå synes speedriding høres ut som noe for deg, ta kontakt og meld deg på kurs, du vil neppe angre på det!

-Eivind Larsen

kurs@thpk.no

Infomøte ble avholdt på Cafe Flyt tirsdag 5.mars. Kurs ble avholdt helga 16.-17.mars 2013.

*Oppdatering 2015: Hang- og Paragliderseksjonen har fra og med 2015 godkjent nybegynnerkurs i speedflying.

Sorry, the comment form is closed at this time.